Richting geven

Richting geven

De competentie richting geven gaat over het kaders en richting geven aan studenten bij het vormgeven van hun eigen leerproces, gericht op de toekomstige praktijk of beroepspraktijk. Daarnaast stimuleert een LC-docent anderen in de directe werkomgeving om kaders en richting te geven aan studenten bij het vormgeven van hun eigen leerproces, mede door het vertonen van voorbeeldgedrag.

De juiste opdrachtgever

Een van de zaken waar ik in mijn dagelijkse werkzaamheden verantwoordelijk voor ben is het werven van en contact onderhouden met opdrachtgevers. Voor de keuzedelen die ik aanbied (gericht op social media en webshops bouwen/verbeteren), zoek ik altijd naar échte opdrachtgevers. Hierin zorg ik dat er altijd ruim voldoende opdrachtgevers zijn uit allerlei verschillende branches, zodat er voor iedere student een project is dat bij hem of haar past. Zo kan de student zelf richting geven aan het eigen leerproces, doordat hij/zij een opdrachtgever kan kiezen die in het interessegebied ligt van de student.

Van een enkel publiek naar volle zalen

Een ander voorbeeld van hoe ik richting heb weten te geven aan het leerproces van studenten is het keuzedeel Online marketing en het toepassen van e-commerce (K0519). Dit keuzedeel bieden we sinds het schooljaar 2021-2022 aan bij de opleidingen Junior Stylist en Junior Productmanager (fashion).

Dit is begonnen met een eerste samenwerking waarbij twee studenten van deze opleidingen 4 dagen in de week stage liepen bij een modebedrijf en 1 dag in de week bij ons op locatie werkten om de online marketing van hun stagebedrijf te verbeteren. Tijdens een evaluatiegesprek over dit traject dat ik heb gevoerd met Nancy van Engelen (docent bij fashion), kwam het ter sprake dat het onderwerp online marketing in bredere zin leefde bij de studenten. In andere woorden, steeds meer studenten binnen deze opleiding hebben de ambitie om te leren hoe je eigen webshop vormgeeft en runt.

In samenwerking met Nancy heb ik gekeken naar hoeveel studenten hier interesse in zouden hebben, wat uiteindelijk bleek om 15 studenten te gaan. Vanuit deze vraag zijn we gaan puzzelen naar een geschikte tijd en plaats om de studenten in deze behoefte te kunnen voorzien. Die werd gevonden op vrijdagochtend periode 2 en 3 van schooljaar 2021-2022. De studenten hebben niet alleen kennis, maar vooral juist skills opgedaan op het gebied van online marketing rondom webshops. Het resultaat? Enkele hele toffe webshops en een hoop nieuwe vaardigheden voor later.

Iedereen zijn eigen richting

Een van de zaken waar ik het meest trots op ben is mijn bijdrage aan “ons” ondernemerschapstraject. Voor het keuzedeel ondernemerschap mbo heb ik een programma ontwikkeld, waarbij alle facetten van het ondernemerschap aan bod komen.

In dit programma gaat de student bijvoorbeeld aan de slag met het ontwikkelen van een huisstijl, inrichten van communicatiekanalen en het invullen van de benodigde financiële administratie. Het programma is voor iedere student hetzelfde, de invulling en volgorde zeker niet. Waar de ene student gelijk begint met het ontwerpen van een logo, gaat een ander juist eerst aan de slag met het samenstellen van een assortiment. Afhankelijk van Ik ben er trots op dat ik een programma heb weten te ontwikkelen dat als maatwerk aangeboden kan worden aan studenten en waar studenten zelf richting heb kunnen geven aan het eigen leerproces. De afbeeldingen hiernaast vertellen dat verhaal perfect.

Zo wilde Marjolein (student mediavormgeving) vooral aan de slag met het binnenhalen van klanten om zoveel mogelijk verschillende soorten fotoshoots te gaan doen. Door het volgen van het keuzedeel ondernemerschap en mijn coaching kreeg zij een goed beeld van waar haar interesses en kwaliteiten lagen. Het resultaat? Tegenwoordig vind je Marjolein bijna iedere weekend in het bos of op de heide, prachtige plaatjes aan het schieten van gezinnen met jonge kinderen.

Hetzelfde geldt voor Pasquale (student Fashion Designer). Alleen had zij geen voorliefde voor fotografie, maar voor duurzame en “pre-loved” kleding. Pasquale wilde graag aan de slag met het ontwerpen van een eigen kledinglijn, op basis van bestaande kleding. Zo zijn we samen op het idee gekomen om een kledingruil event te organiseren, waarbij bezoekers kleding konden ruilen en oude kleding konden inleveren. Naast de locatie (wij hadden onze ruimtes beschikbaar gesteld voor dit event), heb ik vooral gekeken naar hoe we haar ondernemerschapstraject een goede kickstart konden geven, zodat zij snel veel kleding zou kunnen verzamelen.

Hieronder vind je enkele voorbeelden van studenten die met een beetje stimulans zelf de regie over de eigen leerroute hebben gepakt.