Werkveld gerichtheid

Werkveld gerichtheid

Laten blijken goed geïnformeerd te zijn over ontwikkelingen binnen het eigen vakgebied, binnen de (beroeps)praktijk waarvoor studenten worden opgeleid en over voor studenten relevante leefwerelden. Deze informatie effectief toepassen in het eigen werk. De LC-docent stimuleert anderen in de directe werkomgeving om zich op de hoogte te houden van ontwikkelingen in het eigen vakgebied, binnen de (beroeps)praktijk studenten worden opgeleid en over voor studenten relevante leefwerelden. Vertoont zelf voorbeeldgedrag.

Ondernemerschap in de praktijk

Een van de leukste dingen aan mijn werk is dat ik studenten mag coachen, met name op het gebied van ondernemerschap. Zoals je misschien al bij een andere competentie hebt gelezen, maken wij voor ondernemerschap gebruik van een eigen ontwikkeld lesprogramma. Dit programma is modulair opgezet. Iedereen doorloopt uiteindelijk dezelfde modules, alleen liggen de accenten bij iedere student ergens anders. Dit ervoor dat studenten allemaal een eigen eindresultaat opleveren. De voorbeelden hieronder zijn goede voorbeelden van hoe ik in mijn begeleiding inspeel op persoonlijke werkveld gerelateerde vraagstukken van studenten. Waar Roos veel behoefte had aan een website voor haar producten, lag bij Sem juist de nadruk op het structureren van zijn assortiment en het brainstormen naar mogelijke marketingactiviteiten om meer klanten te werven.

Yammies Bakery

10. Werkveldgerichtheid
Yammies Bakery is het bedrijf opgericht door Yamie Instagram Yammies bakeryOok een eigen bedrijf starten?Meer…

Stufy

10. Werkveldgerichtheid
Mijn naam is Joe den Braber en ik heb tijdens mij studie een bedrijf opgericht…

pwrdbysem

10. Werkveldgerichtheid
Mijn naam is Sem de Gouw en ik ben inmiddels de trotse eigenaar van pwrdbysem.…

Bekijk hier de kick-off voor MCE

Projecten met echte opdrachtgevers.

Sinds het schooljaar 2019-2020 bieden we social media en online marketing keuzedelen aan bij de opleiding marketing, communicatie en evenementen (MCE). Het proces loopt als volgt:

Studenten kiezen uit het aanbod van de opleiding een keuzedeel. De studenten van MCE die voor social media of online marketing kiezen, krijgen een uitnodiging van ons voor een kick-off. In deze kick-off krijgen ze meer algemene informatie en komen alle opdrachtgevers per keuzedeel aan bod. Ik zorg ervoor dat er genoeg verschillende projecten zijn met echte opdrachtgevers. Dit is vaak in verhouding met het aantal studenten dat zich aanmeldt. Vervolgens geven de studenten een eerste en tweede keuze door. De studenten die voor dezelfde opdrachtgever kiezen vormen samen een projectgroep. Wanneer er teveel aanmeldingen voor een project zijn (maximaal 3-4 studenten per project), kijk ik naar de tweede keuze van die studenten.

Er zijn een aantal zaken waar ik op let wanneer ik opdrachtgevers zoek. Zo heeft een klein bedrijf (met 1 vestiging en geen of enkele medewerkers) altijd de voorkeur boven een groot bedrijf. Dit omdat ik uit eerdere projecten heb gemerkt dat de betrokkenheid en mogelijkheid om echte toffe content te maken bij deze kleinere bedrijven vaak vele malen groter is dan bij grote landelijk opererende organisaties. Die zitten vaak vast aan bepaalde regels rondom content, vormgeving en het zelf plaatsen van gemaakt werk.

De rol die ik heb tijdens een lopend traject heb is die van procesbegeleider. Ik zorg ervoor dat de opdrachtgever alleen feedback geeft op het opgeleverde resultaat en niet op de samenwerking in de projectgroep onderling. Verder bemoei ik mij niet met het resultaat. Op die manier leer ik de studenten om te communiceren met en rapporteren aan de klant. Dit is iets wat een groot aantal van deze studenten later ook in het werkveld gaat tegenkomen. Achter de schermen bespreek ik tussentijds de voortgang met de opdrachtgever, zodat ik op de hoogte blijf van hoe de projectgroep in de ogen van de opdrachtgever functioneert.

Dit is slechts een kleine greep uit de opdrachtgevers waar onze studenten voor aan de slag gaan.

New Jeans

By Roos styling

Festi Gets

Student als eigen opdrachtgever.

Waar we altijd graag met echte opdrachtgevers werken, zijn we sinds het schooljaar 2021-2022 bij de opleiding fashion juist begonnen met het aanbieden van keuzedelen zonder opdrachtgever. Vanuit gesprekken met docenten en evaluaties met studenten, kwam juist de conclusie naar boven dat veel van deze studenten een webshop voor zichzelf wilden leren bouwen.

Daarom heb ik een domeinnaam aangeschaft, www.the-startup.nl. Op deze domeinnaam hebben we verschillende subdomeinen aangemaakt, zodat de studenten bij het keuzedeel online marketing zelf aan de slag konden met een eigen webshop. De studenten konden zelf in het systeem een template kiezen en helemaal naar wens verbouwen. Hiernaast vind je een aantal mooie eindresultaten.