Groepsmanagement

Groepsmanagement

Bevorderen van een positief groepsklimaat en samenwerking, waardoor studenten zich gesteund en gestimuleerd voelen in hun leerproces en het realiseren van hun (studie)loopbaandoelstellingen. Stimuleert anderen in de directe werkomgeving om een positief groepsklimaat en samenwerking tussen studenten te bevorderen en geeft zelf het goede voorbeeld.

Groepsmanagement in de praktijk

Groepsmanagement is een van de competenties die mij goed ligt. Ik kan mij makkelijk verplaatsen in studenten en benader ze dan ook altijd volgens het OEN-principe. Ik ben altijd open, eerlijk en nieuwsgierig en ik verwacht dat ook van de studenten zelf. Hoe ziet dat groepsmanagement er dan precies uit?

Mijn groepsmanagement is gebaseerd op een aantal principes. Ik heb de luxe dat ik over meerdere ruimtes kan beschikken. De eerste regel is dan ook dat studenten een werkplek (en ruimte) kiezen waar ze zich fijn voelen. je bent dus zeker niet verplicht om bij studenten van dezelfde opleiding te gaan zitten. In de praktijk gebeurt dit de eerste 2-3 keer wel. Vervolgens gaan studenten aan de slag.

Het tweede principe is dat studenten nieuwsgierig zijn naar het werk van anderen. Ik stimuleer de studenten dan ook om eens te kijken wat iemand anders in dezelfde ruimte aan het doen is. Daarbij leer ik ze dat ze elkaar kritische vragen durven te stellen, waarbij respect de belangrijkste onderliggende factor is.

Het derde principe is dat studenten om hulp durven te vragen. Niet per se aan mij, maar aan elkaar. Studenten die elkaar helpen levert veel meer op dan wanneer ze precies dezelfde oplossing/informatie van mij zouden krijgen.

Het mooiste compliment

Het meest trots ben ik als ik studenten net dat stapje verder kan brengen. Uit de comfortzone en aan de slag. Vind je het eng om echte klanten te benaderen of droom je al tijden van een eigen kledinglijn, maar durf je jouw schetsen aan niemand te laten zien? Dan ben ik er om samen met de student die beren van de weg te jagen, zodat hij/zij zich kan ontwikkelen in het ondernemerschap. De basis daarvoor begint bij een veilige omgeving, waar je fouten kan maken zonder uitgelachen te worden. Maar nog veel belangrijker, goed groepsmanagement zorgt voor een plek waar studenten zichzelf durven te zijn.

Dit is dan ook iets waar ik zelf veel aandacht aan besteed in mijn dagelijkse werk. Het is ook iets wat in mijn dagelijkse werk niet altijd even makkelijk is. Als je immers “gewoon” voor de klas staat, dan sta je voor één groep die veel tijd met elkaar doorbrengt op school en elkaar door de jaren heen leert kennen en respecteren. Bij mijn lessen is dat heel anders. Hier zijn vaak verschillende studenten van verschillende opleidingen, sectoren en leerjaren allemaal bezig met hun eigen droom.

Wanneer studenten soms toch afhaken, dan vind ik dat vaak jammer. Behalve die ene keer, bij die ene student. Dit is voor mij het ultieme voorbeeld dat mijn manier van groepsmanagement werkt. Op 13 april 2023 stonden er een aantal eindpresentaties gepland van studenten van de opleiding mediavormgeving. Zij hadden 3 dagen per week gedurende een hele periode bij ons gewerkt aan een eigen onderneming. Hierdoor hebben zij veel verschillende studenten gezien en gesproken. Een presentatie sprong er voor mij tussenuit, die van Zoë. Zij had niet de beste presentatie of het “gat in de markt” gevonden. Zij gaf aan het einde aan dat ze niet eens ondernemer wilde worden. En toen kwam het. Ik vroeg haar of ze dan wel iets geleerd had hier in die periode. Ze gaf aan dat ze er niet per se een betere ondernemer van is geworden, maar dat ze dankzij de lessen heel veel socialer is geworden. Iets waar ze altijd veel moeite mee heeft gehad. Ze gaf aan dat ze het enorm fijn vond dat iedereen écht met respect met elkaar omging en altijd nieuwsgierig is en bereid om een ander te helpen. Daardoor is Zoë zich veel meer gaan openstellen naar anderen.

Studenten leren van elkaar

Een ander voorbeeld waaruit blijkt dat mijn inspanning rondom groepsmanagement zijn vruchten afwerpt, is het helpen van elkaar. Ik zorg ervoor dat studenten niet alleen bij mij (of mijn collega Jessica) om hulp vragen, maar dat zij juist ook elkaar helpen. Daarom zitten studenten bij ons ook allemaal door elkaar en niet uitgesplitst per opleiding.

Ik heb al hele mooie dingen zien voortkomen uit het feit dat studenten van zulke verschillende werelden bij ons bij elkaar komen. Zo zijn er hechte vriendschappen ontstaan tussen studenten die elkaar daarvoor niet eens kenden.

Het mooiste voorbeeld is echter wel dat studenten bereid zijn om tijd te nemen voor elkaar en elkaar te helpen. Zo heeft mediavormgeving student Joe (eerste foto) bijvoorbeeld geholpen met het ontwikkelen van de huisstijl van brood & banket student Jolijn (tweede foto). Jolijn heeft op haar beurt fashion student Pasquale (derde foto) geholpen met haar kledingruil event, door de catering te verzorgen. Weet je wat het mooiste is van dit verhaal? Deze studenten hebben op eigen initiatief hulp gezocht bij elkaar, zonder tussenkomst van mij.