Hi, ik ben
Robin Simons
- Meer dan 8 jaar onderwijservaring
- Oprichter van YoungBusiness
- Docent (online) marketing & ondernemerschap
- Coach
- Verbinder van praktijk en onderwijs
- Onderwijsinnovator
- Projectleider
- Procesbegeleider
Ik weet nog goed dat ik aan het einde van 2014 heb gesolliciteerd bij Curio (toen nog ROC West-brabant) voor de functie van docent commerciële vakken. Vervolgens ben ik officieel op 5 januari 2015 begonnen aan deze bijzondere reis, midden in een lopend schooljaar zonder enige onderwijservaring.
Docent Economische vakken (2015-2021)
Op 5 januari 2015 begon mijn onderwijsavontuur. Ik ben begonnen als docent economische vakken bij de afdeling Retail. Hier heb ik 6 jaar met plezier vakken gegeven als marketing, online marketing, management, ondernemerschap (marketing), webshop, marktonderzoek, etc. Daarnaast ben ik mentor geweest en heb ik menig diploma-uitreiking mogen opzetten en presenteren.
In die 6 jaar heb ik onderwijs ontwikkeld (en mezelf) voor alle niveaus, van de verkoper retail niveau 2 tot de ondernemers (BOL) en managers (BBL) retail niveau 4. in de schooljaren 2017-2018 en 2018-2019 heb ik ook les gegeven in online marketing bij de afdeling marketing, communicatie en evenementen.
Oprichter en projectleider YoungBusiness (2017-2023)
Samen met mijn toenmalige collega Renee Stam, hebben wij in het voorjaar van 2017 YoungBusiness opgezet. Wat begon als een bureau waar studenten van het Florijn College “iets echt in de praktijk” kunnen doen, is bijna 6 jaar en een nieuwe collega (Jessica Eijgelsheim) verder uitgebouwd tot een serieus bureau waar studenten het keuzedeel ondernemerschap of verschillende keuzedelen met betrekking tot online marketing (voor échte opdrachtgevers) kunnen volgen. Niet in de school, maar op een externe locatie in de oude Koepelgevangenis.
Waar we ooit begonnen zijn met een handje vol studenten van 2 opleidingen, zijn we de afgelopen jaren gegroeid naar een projectbureau waar om en nabij de 1000 studenten van bijna 20 verschillende opleidingen een keuzedeel hebben gevolgd. Van banketbakkers tot av-specialisten, fashion studenten, marketing studenten en social workers. Dat is iets waar ik enorm trots op ben.
Het leuke aan mijn werk is de diversiteit. Niet alleen in studenten, maar ook juist in de verschillende rollen die ik heb. Zo ben ik onder andere docent, coach, projectleider, procesbegeleider, netwerker en onderwijsontwikkelaar.
Projectlid en projectleider kwaliteitsagenda (2019-2022)
In 2019 ben ik gevraagd om deel te nemen aan een project vanuit de kwaliteitsagenda genaamd Levensechte Praktijkopdrachten (LPO). Het uiteindelijke doel van LPO is om opleiding-overstijgende levensechte praktijkopdrachten binnen het curriculum van iedere opleiding binnen de sector Economie & Ondernemen geïmplementeerd te hebben.
Als projectlid heb ik bijgedragen door het ontwikkelen van ondersteunend materiaal voor het aanbieden van een LPO binnen een opleiding. Denk hierbij aan samenwerkingscontracten voor studenten, projectomschrijvingen voor opdrachtgevers of rolverdelingen binnen projecten. Dit is allemaal gebundeld in een vak op ItsLearning, waar docenten gebruik van kunnen maken.
Daarna heb ik interviews gehouden met onderwijsteams om te achterhalen waar de precieze behoefte ligt rondom dit thema. Vanaf 2022 ben ik als projectleider verder gegaan in dit project. Dit was tijdens de laatste fase van het project. Een van de taken die daarbij hoorde was het evalueren, conclusies trekken en rapporteren van het project aan zowel de hoofdprojectleider als het tactisch collectief van de sector.
Als je op het logo klikt, kom je in een mock-up van een website. Vanuit de home pagina kan je doorklikken naar een aantal andere pagina’s. Dit doe je door ergens op de pagina te klikken. Wanneer je dit doet, zie je aan aantal blauwe vakje oplichten. Dit zijn onderdelen waar je op kan klikken, om door te gaan naar een ander onderdeel van het platform.
Landelijk onderwijspionier vanuit LOF (2017-2018)
In 2017 heb ik via het LOF (leraar ontwikkelfonds) een idee ingestuurd voor het verbeteren van het onderwijs. Het idee was om een soort platform te bouwen voor studenten van de opleidingen ondernemer en manager retail. Op dit platform zouden studenten een eigen stukje webshop kunnen beheren.
Dit heeft uiteindelijk geresulteerd in het ontwerp hiernaast. Dit bleek in de praktijk echter, kostentechnisch, helaas niet haalbaar. Wat het wel heeft opgeleverd? De studenten van deze opleidingen hebben tegenwoordig een vaste module in het curriculum waarin ze aan de slag gaan met het maken van een webshop.
PDG coach (2019 – 2021)
Ik ben eigenlijk geen docent. Ik ben iemand die vanuit het bedrijfsleven (en daarvoor enkel een commerciële opleiding) is ingestroomd. Daarom heb ik in de periode 2015-2017 mijn pedagogisch didactisch getuigschrift (PDG) gehaald.
Nu is dat niet zo exceptioneel, aangezien dat als zij-instromer van je verwacht wordt. Wat wel leuk is om te vermelden, is dat ik in de periode 2019-2021 coach ben geweest van iemand die dit traject heeft gevolgd. Wat ik daar vooral leuk aan vond is dat je vanuit de rol van coach heel anders naar uitwerkingen kijkt. Daarnaast is het ook leuk om te zien welke onderdelen er veranderd zijn in dat traject ten opzichte van mij eigen traject.