Begeleiden van studenten
Begeleiden van studenten bij het bereiken van hun (studie)loopbaandoelstellingen en het bevorderen van hun zelfstandigheid en verantwoordelijkheid. Stijl van begeleiden aanpassen aan student en situatie. De LC-docent stimuleert anderen in de directe werkomgeving tot het effectief begeleiden van studenten, mede door het vertonen van voorbeeldgedrag
Alles via ItsLearning
Bij alle programma’s (lessenreeksen) die wij gebruiken, is het uitgangspunt Itslearning. Ik ben binnen ons team verantwoordelijk voor het vullen en onderhouden van deze programma’s. Nadat ik in 2019 de cursus voor supervisor ItsLearning heb gevolgd, ben ik vol overgave aan de slag gegaan in deze digitale leeromgeving.
Een van de grootste struikelpunten die ik hierin ben tegen gekomen is dat iedere opleiding anders met dit systeem werkt. Zo werkt, jammer genoeg, nog steeds een groot gedeelte van de onderwijsteams in dit programma via de bronnen. Dit terwijl het voor de studenten (en dan vooral de begeleiding van de studenten) veel beter werkt om via de planner te werken.
Daarom zijn al onze programma’s op dezelfde manier ingedeeld (zoals op de afbeeldingen te zien is). Ik heb daarbij ieder programma opgedeeld in een aantal thema’s. Ieder thema is verder onderverdeeld in subcategorieĆ«n, waar kleinere opdrachten te vinden zijn. Door op deze manier te werken kan de student stapsgewijs het hele programma doorlopen. Daarnaast kan er zo bij ieder onderdeel wat ingeleverd wordt specifieke feedback gegeven worden. Ondertussen zijn er steeds meer opleidingseenheden die, mede door het zien van onze structuur, op deze manier gebruik maken van Itslearning.
Hier vind je het volledige projectplan. In dit plan staat alles om een project met studenten van a tot z in goede banen te leiden. Handboek Projectmatig werken Curio (1)
Handboek projectmatig werken
In de afgelopen 8 jaar dat ik werkzaam ben geweest bij Curio heb ik veel ervaring opgedaan met projectmatig werken. Daarnaast ben ik van 2020 tot en met 2022 onderdeel (en projectleider) geweest van een project van de kwaliteitsagenda, namelijk levensechte praktijkopdrachten. Een van de zaken waar ik aan heb gewerkt in dit project is het handboek projectmatig werken. Dit handboek is geschreven als leidraad voor docenten die graag meer projectmatig willen werken met studenten. Dit gaat natuurlijk over het inhoudelijk opzetten van een project, maar ook zeker over het begeleiden en coachen.
Ik heb hierin een belangrijke bijdrage geleverd aan het onderdeel rondom groepsvorming en rolverdeling. Hierin is het van belang dat iedereen, zowel de docenten als studenten, weet welke rol hij/zij heeft. Daarnaast is het natuurlijk ook belangrijk om te weten welke vorm van begeleiding en feedback hoort bij iedere rol. Mijn favoriete rol is die van procesbegeleider.