Voortgangs bewaking onderwijs

Voortgangs bewaking onderwijs

Ondernemen van acties om de voortgang van het leerproces van studenten zeker te stellen en stimuleren van studenten om zelf de voortgang van hun eigen leerproces te bewaken. Stimuleert collega’s/teamleden om studenten aan te sporen om de voortgang van hun leerproces te bewaken en stimuleert collega’s/teamleden om deze voortgang zelf ook te controleren en studenten bij te sturen waar nodig. Vertoont zelf voorbeeldgedrag.

Regelmatig beoordelen

Zowel bij projecten als ondernemerschapslessen laat ik studenten gedurende de periode kleine opdrachten inleveren. Ik vind het belangrijk dat ze daar feedback van mij op krijgen, zodat ze meer leren van wat ze aan het doen zijn en bovendien een grotere kans hebben op een goed resultaat aan het eind van een periode. De tussentijdse beoordelingen zijn ook inzichtelijk voor de mentoren en andere collega’s en we zijn met het team inmiddels zover dat bijna iedereen op deze manier te werk gaat.

Om dit goed te kunnen begeleiden, maak ik gebruik van Itslearning en Excel. In Itslearning heb ik aan de hand van de planner het hele Ondernemerschapsprogramma ingedeeld in 9 thema’s. Per thema zijn er subthema’s en bijbehorende informatie en opdrachten. Het fijne aan Itslearning is dat het overzichtelijk is, studenten gemaakt werk per subthema in kunnen leveren en dat dit direct beoordeeld en van feedback voorzien kan worden. Studenten ervaren deze werkwijze als erg prettig. Er kleeft echter ook een nadeel aan Itslearning. Het systeem is niet heel overzichtelijk voor de docent als je een totaaloverzicht wilt maken. Daarom heb ik in Excel een overzicht gemaakt waarin de beoordeling bijgehouden kan worden per onderdeel. Dit bestand deel ik via de sharepoint met betrokken collega’s (Jessica die hier ook de beoordeling invult en een of meerdere betrokken docenten van de opleiding). Zo hebben alle betrokken personen een duidelijk overzichtelijk over de voortgang van de studenten.

Handboek projectmatig werken

In de praktijk willen we dat een student eigenaar is van zijn eigen leerproces. Een onderdeel daarvan is dat niet alleen wij als docent feedback geven over het opgeleverde resultaat, maar dat de student zelf (regelmatig) reflecteert op het resultaat en de eigen bijdrage aan dit resultaat. Nog mooier is het als studenten dat onderling doen. Toch is dit in de praktijk niet iets wat je zomaar even doet. Met het projectteam LPO hebben we een handboek projectmatig werken geschreven voor docenten. Een van de onderdelen is de rol van de student en de taken en verantwoordelijkheden die daarbij horen. Deze hebben we in het handboek meegenomen.

Bekijk hier het handboek projectmatig werken.